Last days - First days

31 januari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Good morning,

Inmiddels in Nieuw-Zeeland gearriveerd en nog een paar toffe dagen in Aussie gehad. Kleine miscalculatie was Australia Day (nationale feestdag), geen camping geboekt en een dag verloren met zoeken. Uiteindelijk, zoals altijd, een camping gevonden in de buurt van een leuk strand met veel festiviteiten waar we een super Aussie Day hebben gevierd. Vooral het vuurwerk was spectaculair en deze keer zaten we op de eerste rij. De camper ingeleverd en toch nog met meer spullen dan gedacht richting ons heerlijke hotel in Brisbane. Genoten van de luxe van een hotel, zeker toen we verrast werden door een ochtendje regen. Hoe ging dat ook al weer....oh ja, binnenactiviteiten ;-) Gelukkig een goede gym en zwembad in het hotel en dan vliegt de tijd. Brisbane vonden we een heel leuke stad, levendig, veel te doen en een (bijna altijd) droog en warm klimaat. De stad goed kunnen zien vanuit het reuzenrad, lekker gegeten en een beetje slenteren langs marktjes en parkjes.

Alle spullen klaar voor het vliegtuig inclusief Evi haar fietsje en een enorme shopper met camperhandigheden. Goed voorbereid op de strenge douane eisen in NZ en vliegen maar! De douane in Christchurch was een makkie, geen desinfectie nodig gehad en wel netjes alles aangegeven (inclusief snorkel, sultanakoekjes en hardloopschoenen). Ook hier een fantastisch appartement down town (nou ja, alles is hier lopend te doen) met een eigen vide voor Evi die vooral de tv en de opgemaakte bedden gaat missen.

Christchurch is zwaar getroffen door de aardbevingen in 2010 en 2011 en dat heeft zijn sporen nagelaten. De stad is nog verre van opgebouwd en er zijn veel braakliggende plekken, half afgebroken huizen, deels gerestaureerde huizen en veel in aanbouw. Toch heeft de stad iets bijzonders, dit komt vooral door al de fantastische graffiti om de lege plekken op te vullen, de industriële stijl van de nieuwe gebouwen en alle hekken en zeecontainers die dienen als bescherming tegen instorting. Geen echte hoogbouw, maar wel een beetje futuristisch. Geld is het grootste probleem om een snelle opbouw mogelijk te maken, veel historische gebouwen worden waarschijnlijk nooit meer in ere hersteld. De kathedraal is daar een sprekend voorbeeld van, de paus wil niet betalen voor de wederopbouw. In plaats daarvan is er nu een kathedraal van karton, aardbeving proof, als alternatief neergezet. Langs een soort festival lopen en dan beseffen dat dit een tijdelijke shopping mall is in zeecontainers. De stad geeft ons daardoor een beetje een dubbel gevoel, maar heeft veel indruk op ons gemaakt.

Het is hier de afgelopen dagen bijzonder heet voor NZ, boven de 30, dus vandaag ook nog even met de bus naar the beach geweest om af te koelen en te genieten van de laatste warme dag. Morgen halen we onze camper en dan krijgen we te maken met cycloon Fehi die voor wat koelere dagen (15 graden kouder, dus de sokken en truien liggen klaar) met regen gaat zorgen. Dat is ook NZ, dus we gaan eerst maar eens richting de hot springs om lekker warm te blijven ;-)

Op naar die fantastische natuur met onze nieuwe campert!

1. Richard:
    31 januari 2018
    Mooi verhaal weer guys, geniet ervan!
  2. Hein en Riek meijers:
    1 februari 2018
    Weer prachtige foto's. Zal vreemd zijn geweest: afscheid nemen van Australië. Benieuwd wat NZ te bieden heeft. Geniet verder.